יום שלישי, 7 ביולי 2015

שורשים בפודהייצה

מוצאה של משפחת פרל בגליציה, יש לנו ידיעות על קיומה של משפחת פרל בעיר פודהייצה כבר בראשית המאה ה19 עם אזכור אבי המשפחה גרשון פרל.
גם ידיעותי על גרשון פרל הן חלקיות  אינני יודעת מה היה שם אשתו ושמם של כל ילדיו.  שמואל שינוויל פרל, בנו של גרשון פרל נולד בשנת 1840 בפודהייצה שהיתה באותה תקופה תחת השלטון האוסטרו הונגרי. 
לשמואל שיינוויל פרל היו שישה ילדים, זאב וולף, לייבוש, געצל אלייקים, לואיס פרל וברטה. בשל הפרשי הגילים ביניהם, נראה כי לפחות שניים מהם היו ילדיה של אשתו הראשונה חיה והאחרים שנולדו בהפרש גדול, היו מהאישה השנייה חיה פסיה.(יתכן שחיה ופסיה הם שמות שתי הנשים) 
בני משפחת פרל בפודהייצה עסקו במסחר כמו רוב תושביה היהודים של העיר, ובדרך כל שהיא, היה לאחד מבניה קשר עם הבנק "קרדיטובה" הבנק היהודי שנוסד בגליציה במאה ה19 ע"י יהודים ולמען יהודים.
פודהייצה במאה ה 18 היתה העיר מרכז חסידות והתפתחה בה קהילה יהודית תוססת וגדולה. 
בשל תקנות מפלות כנגד סוחרים יהודים בראשית המאה ה20, החלה הגירת יהודים מערבה במיוחד לצפון ודרום אמריקה. גם בני משפחת פרל, עזבו את פודהייצה לפני מלחמת העולם הראשונה, למעט לייבוש פרל וחלק מילדיו, שנשארו בעיר וחלקם נספו במלחמת העולם השנייה.
אין לנו הוכחה ששם המשפחה פרל "pearl" מעיד על עיסוקם בסחר פנינים. בני המשפחה בארה"ב, כותבים את שמם perl .יתכן שגם אלייקים כתב כך את שמו ורק עם המעבר של א"י לשלטון המנדט, הוסיפה המשפחה את ה a, על מנת להעניק משמעות לשם.

כל האחים, הגיעו בראשית המאה ה20 לטקסס שם השתלבו בקהילה היהודית, ורוב צאצאיהם חיים שם עד היום, וכאמור למעט לייבוש שנשאר בפודהייצה ואלייקים געצל, סב המשפחה שלנו, הגיע לארץ ישראל כחלוץ ליישב מושבה חדשה - מחניים. הוא וצאצאיו הם הדמויות המרכזיות בעבודה זו. 

גרשון פרל 

שמואל זינוויל פרל

 געצל פרל 





בית הכנסת בפודהייצה
תמונות מספר הזיכרון של פודהייצה   http://kehilalinks.jewishgen.org/Podhajce/


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה